Hjemme!

Da var vi etter en laaang reise tilbake i Stavanger igjen! Reisen gikk ikke helt som planlagt, da vi selvfølgelig fikk litt problemer med vekt og bagasje da vi skulle bytte fly i Kenya! For å hente bagasjen for så å fly videre noen timer etterpå, ville de ha oss til å betale 50$ til visum igjen. Etter mye om og men, fikk Tom ordnet det, og vi kom oss trygt hjem, etter 31t med reising! 🙂

Nok om hjemreisen. Vi har jo ikke fått blogget så mye fra ferien våres, da internett på hotellet ikke var brukelig til å laste opp bilder. Derfor må vi jo ha et oppsummeringsinnlegg fra kanskje det mest fantatiske turen vi noen gang har vært på. Cape Town ga oss opplevelser vi aldri vil glemme. Det er en by som faktisk har alt. Fjelltur, strand, shopping, attraksjoner og en spektakulær natur! Vil du ha alt mulig inn på en ferie, bør du reise hit 😀 Dette er definitivt en plass vi skal tilbake til. Her en bilder fra turen:

IMG_8146 IMG_8135 IMG_8083 IMG_8157

IMG_8238 IMG_8236 IMG_8241

IMG_3395 IMG_8273 IMG_8274  IMG_8285

IMG_8318IMG_8333 IMG_8314 IMG_8310

IMG_8355 IMG_8361

IMG_8347 IMG_8341 IMG_8410 IMG_8409 IMG_8415

IMG_3298 IMG_3295 IMG_3294 IMG_3262

Og tusen takk til dere som har hatt lyst til å følge oss på reisen! 🙂

Herlige dager i Kappstaden! :)

Hei igjen, kjære lesere!

Vi har vært utrolig dårlige til å blogge når vi har vært her nede. Tiden har gått så fort, og når kvelden har kommet har vi vært så slitne. I tillegg er det veldig dårlig tilgang på internett. Men her kommer et oppsummerende innlegg om de fantastiske dagene som har vært!

For å si det enkelt, har vi vært skikkelige turister! Uken begynte med veldig bra vær, men i de siste dagene har det vært kjølig, så det har ikke blitt noen strand. Det var egentlig bare greit, for vi har virkelig fått sett byen nå. På onsdag tok vi landets største attraksjon, nemlig taubane opp til Table Mountain, som ligger over 1000m over havet. Det er 1/7 av naturens under på verdenslisten, og det sier bare litt om hvor fantastisk det var der oppe. Vi hadde utsikt 360* utover byen, og så klart var det veldig kaldt der oppe. En opplevelse som må oppleves, rett og slett! Det gikk mye tid på fjellet, så resten av dagen gikk til avslapping og en bedre middag i Waterfront.

I går fikk vi etter mye om og men leid oss en bil, en Nissan Micra! Den er liten og kjapp, så vi kom oss rundt hele kysten til «Kapp det gode håp», Afrikas vestligste punkt. Her nøt vi en nydelig lunsj, med en helt «ok» utsikt. Tror begge syntes at dette er det fineste stedet vi noen gang har vært. Et yrende fugleliv, store bølger, masse blomster, lange strender og korallblått vann!  På veien var vi også innom en pingivn-koloni, og det var et utrolig syn og se de på ekte. Like morsommme som vi trodde! Kvelden avsluttet vi på en afrikansk restaurant, med biff og rødvin 😀 I dag skal vi på kjøretur i bilen igjen. Vi skal på til et område med masse vingårder, der vi skal få omvisning og så klart smake litt vin.

Vi får desverre ikke lastet opp bilder nå, men det skal vi få til senere! Internettet er altfor dårlig for øyeblikket.

Vi snakkes senere 😀

Hei og Hallo, Kappstaden!

Da er vi endelig ved feriemålet, Cape Town! Hele reisen hit gikk på skinner, og vi ble til og med oppgradert til busniess-class på flyet fra Johannesburg til Cape Town. Det var en deilig følelse!

Byen er akkurat så vakker som den så ut som på bilde, og det sies at det er en av verdens vakreste byer! Vi bor sånn ca midt i byen, i 11 etasje, der vi har utsikt til Table Mountain og Signal Hill! Så vi er helt strålende fornøyd med leilighet og belligenhet.

I dag har vi hatt vår første hele dag her, og den har vi nytet til det ytterste. Vi spasert langs den sørligste kanten av Afrika, vi har tatt City-bus og vi har ligget flere timer på stranden! Dette varmer sjelen til to hvite vikinger Nå har vi akkurat hatt oss en liten treningsøkt på hotellet og et deilig lite kveldsbad i bassenget. Vi er begge ganske kokt og slitne, så blir nok ikke sene kvelden. Nå gleder vi oss bare til å stå opp i morgen, der en ny og deilig dag venter. Er meldt 29 grader, så det blir nok hvertfall en liten tur til stranden for å avkjøle seg i den friske sjøen. Ellers er planen å bli litt kjent i byen. Vi så bl.a en marked vi har lyst til å besøke. Vi har masse vi har lyst til å gjøre i løpet av uken, så dette må bare planlegges snart..:)  Her er noen bilder fra oppholdet så langt; kanskje dere blir litt misunnelige 😀

"De 12 Apostlene"

«De 12 Apostlene»

Vi koser oss!

Hop on – Hop off buss, fin måte å bli kjent med byen på!

Soverommet i leiligheten.

Et av mange fjell som former Cape Town!

Begge fikk ordnet seg hatt! Kom godt med i varmen.

Stua!

Kjøkkenet!

En tur langs promenaden!

En vakker jente med en fin by bak seg!

Litt av utsikten som venter oss når vi skal til Table Mountain en av dagene! Dette er tatt fra startpunktet!

Og her ser dere Table Mountain!

Og her ser dere Lion Head!

Vi blogges snart igjen! Kos dere, det skal hvertfall vi !! 🙂

Kazuri og Marula!

Hei igjen!

I går var vi på en fantastisk liten utflukt her i nærområdet. Vi fikk anbefalt å dra til Kazuri og Marula av lærerne på skolen. Kazuri er en fabrikk, hvor det arbeider 350 alenemødre, for å lage smykker, ørdedobber, armbånd og figurer. Mest kjent er de for smykkene de lager, der steinene er laget helt fra bunnen av. Disse varene eksporteres til mange rundt omkring i verden, og  I Norge selges disse for 8 ganger så mye som her. Jeg (Malin), var så heldig og fikk velge ut egne perler, der en dame laget smykket på ca 10 min. De er så fingernemme, at det skulle ikke vært mulig. Hvorfor kan ikke vi i Norge sånn??

Det må også sies at vi tok turen dit i dag og, fordi Malin drømte om et smykke hun ikke kjøpte. Så det ble enda mer handel i dag!

Bare litt av alt det de hadde!

Her sitter damene og sorterer ut de fineste stenene, som skal eksporteres ut!

Her er Malin og en av arbeiderne. Det var hun som laget smykket!

Gøy for Tom også!

Og slik ble resultatet av det ene av de Malin kjøpte!

Etter dette dro vi videre til et sted som heter Marula Studios. Her samler de flip-flops fra store deler av Afrika, spesielt i Mombasa. De kjøper gamle, ødelagte flip-flops for 20 Kenya Shillings (1,44 NOK) pr kilo. Ut av dette laget de ulike figurer som dyr og mopeder. Det var en god del ansatte som jobbet der og noen limte sammen flere flip-flops, mens andre kuttet dem til figurer. Vi endte opp med å kjøpe et par ting her også! Det skal ikke stå på kreativiteten her nede hvertfall!

Etter vasking må de tørkes før de blir bearbeidet.

Slik ser dyrene ut i løpet av prosessen.

En arbeider i full gang!

IMG_3005 IMG_3017

Vi endte opp med å få med oss en av disse hjem!

De lager dyr i alle størrelser!

Nå nærmer det seg slutten på oppholdet i Kenya, så vi bakte litt Brownies i går kveld og tok med til elevene i dag! Vi fikk også et lite brev av elevene, så jeg tror de er fornøyde med å ha hatt oss her i 3 uker! Vi er i allefall fornøyde med oppholdet 🙂

Brevet vi fikk av elevene i dag!

Vi snakkes 😀

Hei-Hei-Hei

Nå var det en stund siden sist! Helgen gikk litt i ett med litt av hvert. På fredag fikk vi som sagt besøk av Jeremiah! Det var utrolig koselig, og godt å se han igjen 🙂 Vi storkoste oss med pizza, prat og snacks! Kvelden ble ikke så lang, for alle var trøtte. Jeremy, som vi kaller han, brukte hele ti timer på å komme hit for å besøke oss. Han er en kjernekar, og med sine 100 geiter og 60 kuer, er han et skikkelig arbeidsjern! Han har til og med sloss mot en løve, som han klarte å redde seg unna 🙂 Nei, det var en trivelig kveld!

Morgenen etter gikk han ganske fort, da han skulle besøke ei ann venninne her i byen. Det passet egentlig greit, fordi kl12 på lørdag begynte den store vanndagen på tomta. Vi har sammen med lærerne arrangert en innsamling på vegne av Kirkens Nødhjelp, til årets TV-aksjon. Det varte i tre timer, og det kom en hel haug nordmenn til tomta. Vi hadde litt program ved bassenget før det fyrte løs med kafe og vannaktiviteter. Vi sto på en post, der det var om å gjøre å drikke to glass vann med sugerør på kortest mulig tid. Tipp hvem som seff tok rekorden? Jo, det var Tønnesen, med 11,21 sek 😀 Dagen ble vellykket, og det ble samlet inn en god del penger! Da dette var over benyttet vi oss av litt avslapping i sola, så klart. På kvelden ble vi invitert til spillkveld hos lærer «kollegaen», og det ble utrolig nok veldig gøy, selvom vi tapte spillet! Vi får skylde på mindre livserfaring, da de andre var 30+.

Ellers skjedde det ikke mye på søndag, vi var bare utslått av varmen! Sikker på at det minst må ha vært 40 grader i sola (den varmeste dagen til nå), og det orker ikke en kjølig nordmann i lengden, så vi stakk inn 🙂 Nå er vi igang med siste uken, og det er både trist og greit, fordi vi på lørdag reiser til CAPE TOWN!!!! Nå skal vi bare nyte de siste dagene med alt og alle her!

Her er litt bilder fra sist gang vettu:

Tom og Jeremy klare for no digg!

Tidlig morgen = morgentryne på alle tre 🙂

Her er de flinke elevene på vanndagen! Vel og merke, hele skolen :)

Her er de flinke elevene på vanndagen! Vel og merke, hele skolen 🙂

Hva er vel bedre enn afrikansk frukt og grønt i en afrikansk handlebag?

Nydelige grønnsaker!

Joda, vi har det gøy :)

Joda, vi har det gøy 🙂

Tom har funnet sin stil!

Tom har funnet sin stil! (Neida)

Her var vi og spiste i dag! Hvorfor har de ikke Java House i Norge?? Utrolig god mat her 🙂

Mwishoni mwa wiki nzuri!

Hei på dere!

Da var det jammen meg blitt helg igjen. Uka har virkelig bare flydd avsted, som vanlig! Dagene her er så utrolig deilige, og leiligheten vi bor i her er helt topp. Den er faktisk en god del større enn den vi har i Stavanger!

I denne helgen er det tv-aksjon her på tomta. I morgen er det aktivitetsdag med ulike ting som skjer for å samle inn penger, som i år er til rent vann i noen Afrikanske land. I dag var elevene med på en vannstafett, hvor de skulle bære to bøtter med vann, så langt som mulig på 45 minutt. De klarte hele 2775 meter! Nå venter vi storfint besøk av maasaien Jeremiah Kimaren, som vi ble veldig godt kjent med sist vi var i Afrika. Han er rett rundt hjørnet, så pizzaen er satt i ovnen! Vi gleder oss masse 😀

Vi blogges i morgen!! 🙂

Jubel etter gjennomført stafett

En kamelon kom ruslende forbi.

Apekattene holdt oss med selskap under middagen

For en helg!!

Hei, og takk for sist!

Er en stund siden vi har fått oppdatert nå, men tiden har rett og slett gått altfor fort. På søndag hadde vi kanskje den beste opplevelsen til nå. Vi var på SAFARI! Det slår aldri feil, og dagen var perfekt! Dette er takket være den gode sjåføren vi hadde, Daniel, fra Flamingo Safari. Forrige gang vi var her nede var vi en uke med han og hans kollegaer, så det var utrolig gøy å treffe han igjen. Daniel er veldig flink til å være på rett sted til rett tid. Det første vi fikk se var tre hunn-løver som kom gående elegant på veien rett mot bilen. De er så utrolig grasiøse og flotte, akkurat som på løvenes konge! Safarien fortsatte godt videre. Det var liksom bare dyr overalt, og det var helt utrolig å se de med Nairobi by i bakgrunnen. Vi fikk se: giraff, zebra, neshorn, maange antiloper, struts, bøffel, gnu, bavian, krokodille, gribb, og for å ikke glemme ei diger hann-løve.

Etter vi hadde kjørt en lang stund i bilen, tok Daniel oss med til en plass der vi skulle gå langs en elv for å se etter krokodille og flodhest. Det var en smule skummelt, men noen meter foran oss hadde vi med oss en vakt med våpen og greier. Vi var så heldige å få se ei ekkel lita krokodille ligge musestille i vannet.

Safarien var en utrolig opplevelse, og FOR en frihetsfølelse det er å bare være på de vakre savannene i Afrika! Det må bare oppleves. Her skal dere få se noen av bildene vi tok 🙂

IMG_7838 IMG_7840 IMG_7848 IMG_7855 IMG_7874 IMG_7880 IMG_7889 IMG_7896 IMG_7918 IMG_7923 IMG_7931 IMG_7936 IMG_7969 IMG_7975 IMG_7979 IMG_8002

Ellers har de siste to dagene gått til masse planlegging. Både mandag og i dag har vi hatt alle timene! Det er utrolig gøy, man blir liksom ikke lei av det! Noe nytt skjer hver dag 😀

Vi snakkes veldig snart igjen!

xoxo Malla og Tommen.

En fantastisk fjelltur!

Jiiiiihu!

I dag har vi vært på tidenes tur. Vi har vært på FJELLTUR! Fjellet heter Mt.Longonot (2560moh) og er et stort krater. Ettersom det ligger et stykke unna Nairobi kjørte Bob oss dit. Det tok ca en og en halvtime, og for å komme oss dit måtte vi kjøre langs Rift Valley, som hadde en fantastisk utsikt!! Det var en utrolig opplevelse! Det var både tungt, varmt og sandete, men det var så verdt det når vi kom opp! Følelsen av å stå på et fjell i Afrika og kikke utover Rift Valley kan ikke beskrives.

En annen ting er at vi ikke var fult så spreke som Kenyanerene. De kom løpende forbi oss, uten en pust, mens vi lå halvdaue opp igjennom på slutten… Men uansett så føler vi oss utrolig heldige som får oppleve alt dette. I morgen venter Safari! Vi gleder oss sånn!!

Istedenfor å skrive så mye, så legger vi heller med bilder som taler for seg selv.. 🙂

Vi fant en død giraff..

IMG_2724 IMG_2744 IMG_2746 IMG_2748 IMG_2769 IMG_2777 IMG_2781 IMG_2793IMG_7786 IMG_7810

Det er helg!

Halloen!

Helgen har så langt vært hektisk og veldig, veldig gøy. I går tok vi turen på et lite masaimarked rett borti gaten, der det selges alt fra sko og klær til nøkkelringer og sjakkbrett! Selv om markedet er lite, brukte vi alikevel en time på å komme oss gjennom det. De er utrolige på å forhandle å få deg til å kjøpe alt mulig rart.

Her er hva vi kjøpte:

Måtte jo ha et armbånd! #kenya

<3 <3 <3

Og selvfølgelig et sjakkbrett av ekte afrikansk stand!

Etter en artig tur på Masai-Markedet, slo vi oss ned å nøt fredagskvelden. Vi hadde deilig mat, og så på Direktesendt Idol på Sumo!